El curs 2005-2006 la Colla Xiquets del Serrallo recuperà els tallers a les escoles de la ciutat. Aquests, donen a conèixer, de forma pedagògica, el fet casteller. Val a dir, que durant tots aquests anys, els tallers s’han perfeccionat i consolidat, i ja gaudeixen del reconeixement de bona part de la comunitat educativa tarragonina. A més a més, des de l’any 2009, aquests entraren dins la programació municipal “Santa Tecla a les Escoles” de l’Ajuntament de Tarragona, en el marc de la Festa Major.
La mitjana de sortides pedagògiques per curs és de cinc, i s’emmarquen entre tres i cinc col·legis; que solen ser: el CEIP Pau del Clos, CEIP Cèsar August i CEIP Serrallo, CEIP El Miracle, CEIP Torreforta i CEIP Camp Clar. El nombre mig de classes que es beneficien d’aquests tallers són dotze, i el nombre aproximat d’alumnes varia entre uns 200 i 300 nens i nenes.
Tots aquests tallers són possibles gràcies al treball voluntari de molts castellers, que s’encarreguen de confeccionar el material pedagògic i divulgatiu, així com de dur a terme els tallers.
Objectius Generals:
- Exposar teòricament i entretinguda el fet casteller com a pràctica cultural i com a tret distintiu, identitari i històric.
- Fer un apropament i una difusió cultural del món dels castells a la canalla tarragonina: donant a conèixer, de forma pedagògica i divertida, la pràctica castellera.
Objectius Específics:
- Fer un breu repàs històric del món casteller a nivell local i nacional.
- Reconèixer les diferents parts d’un Castell (pinya, tronc i pom de dalt).
- Saber comptar per anomenar, correctament, un Castell.
- Conèixer el vocabulari bàsic de les construccions castelleres.
- Valorar que tothom té cabuda per fer un Castell.
- Identificar diferents tipus de Castells i la seva dificultat.
- Aprendre les passes bàsiques per pujar.
- Observar la correcta col·locació de peus i cos a dalt d’una altra persona.
Continguts:
- Parts d’un Castell.
- Com es compta un Castell.
- Noms dels diferents pisos que formen un Castell.
- Què és una Colla Castellera.
- Com s’ha de pujar (importància de la faixa).
- Col·locació a dalt d’un Pilar.
Metodologia i desenvolupament del Taller:
1a Part: Introducció.
(Espai A. Doble possibilitat d’articulació: 1/2 hora o bé 1 hora. Recomanable 1/2 hora pels cicles inicials; a convenir amb el col·legi).
Els components de la Colla dels Xiquets del Serrallo es presenten i fan un breu repàs històric dels castells a nivell local i nacional: s’introdueix el tema preguntant si algú coneix o pertany a alguna Colla i si s’ha vist mai alguna actuació castellera. Tot seguit s’exposen les sensacions que s’experimenten (por, alegria, sorpresa, admiració,…), i es realcen les qualitats integradores dels Castells, és a dir, es fa veure com en un castell s’hi aglutinen persones de tota mena (grans, petits, estrangers, forts, prims, petits, alts, nens, nenes, rics, pobres, catalans, marruquis, etc.).
Seguidament, prenent un pòster o una projecció de suport, s’assenyalen les tres parts fonamentals d’un Castell (pinya, tronc i pom de dalt) i s’assenyalen els noms dels diferents pisos segons l’alçada del Castell. Aleshores, es compta per anomenar-lo correctament, i es comenta els diferents tipus de construccions castelleres. Finalment, s’explica la constitució i les dificultats.
Després, es projecta d’un DVD de difusió pedagògica del fet casteller de 8 minuts de durada i pensat per cicles inicials. Quan aquesta finalitza, es fa arribar a cada alumne un full d’informació de la Colla i d’invitació als pares per assistir a un assaig, també s’explica la necessària implicació dels adults, en la participació dels nens i nenes als castells.
2a Part: Posada en pràctica.
(Espai B. Doble possibilitat d’articulació: 1/2 hora o bé 1 hora. Recomanable 1/2 hora pels cicles inicials; a convenir amb el col·legi).
Es fa una pinya conjunta entre tots els alumnes, explicant les diferents parts (crossa, lateral, baix, dau, primeres mans, segon dau, segones mans…), la funció que fa i les posicions a adoptar.
També s’explica la tècnica castellera per enfilar-se i es dóna l’opció a provar de pujar a l’esquena d’un casteller de la Colla. En aquest exercici, es reserva el “dret d’admissió” i en tot cas, sempre i quan mentre uns altres dos castellers ho supervisen.