EDUCACIÓ SOCIAL I PRESÓ
.
. Justificació
Primer de tot, cal tenir ben clar que l’entorn social de l’acció educativa portada a terme als centres penitenciaris, engloba els destinataris (interns participants), els professionals que intervenen, i, finalment, uns espais institucionals de característiques peculiars (medi tancat).
Totes aquestes circumstàncies exigeix una coordinació d’esforços encaminada a sistematitzar metodologies i procediments. És doncs, aleshores, quan neix l’orientació de l’Educació Social i quan es defineixen els seus continguts.
.
. Educació social i Presó
L’educació social que es porta a terme a les presons ha d’estar orientada a atendre les necessitats educatives individuals i ha de tenir com a paradigma predominant la dimensió social. A més a més, aquest conjunt d’accions ha de tendir a convertir l’espai social de la presó en un espai educatiu (mitjançant la constitució de “xarxes d’aprenentatge”).
.
. Característiques i Objectius de l’Educació Social
L’educació social que es porta a terme a les presons queda regulada per l’ordenament jurídic i es basa en unes accions educatives, que han d’estar orientades per la consideració positiva de les persones que involucra i el respecte dels seus drets fonamentals.
En aquest sentit, dins els marges d’aquest ordenament , podem definir així, els objectius de l’Educació Social a l’Àmbit Penitenciari:
.
- Promoure capacitats i habilitats pràctiques que fomentin relacions i tractes interpersonals respectuosos.
.
– Conscienciar les persones sobre les responsabilitats derivades del fet de pertànyer a una comunitat, les seves regulacions i les seves funcions.
- Potenciar l’autonomia de les persones perquè cadascú trobi el seu lloc a la societat i el desenvolupi satisfactòriament.
.
– Atendre alhora, el procés general de socialització dels individus i les situacions d’inadaptació social, i donar eines per fer front a les situacions de risc i de necessitat.
- Dinamitar espais socials que incideixin en la millora de la convivència i la vida comunitària als centres penitenciaris.
.
– Involucrar diferents professionals -que operen a través de diferents espais, metodologies i activitats- i mirar d’establir un principi de transversalitat.
.
. Model Teòric
Les accions educatives es basen en el Model de la Pedagogia de la Vida Quotidiana i s’estructuren i organitzen amb l’objectiu de convertir l’espai social de la presó en un espai educatiu:
- En primer lloc, l’acció educativa abasta la dimensió individual i comunitària de la persona.
a. En la vessant individual, l’objectiu de l’acció educativa és interioritzar comportaments socials i afectius que facilitin les seves relacions amb el medi.
b. En la vesant comunitària, l’objectiu de l’acció educativa és estimular la participació activa de l’individu dins els conjunts socials als què pertany i d’aquest amb l’entorn general. I, paral·lelament, consolidar en grup els comportaments socials i afectius interioritats.
- En segon lloc, cal incidir en el conjunt de normes (formals i informals) que regulen circumstàncies entre persones que comparteixen espais i situacions.
- Finalment, cal considerar com espais d’intervenció aquells que tradicionalment no han estat, com per exemple les rutines i els imprevistos quotidians.
.
. Metodologia
La metodologia per al desenvolupament de les accions educatives ha d’atendre els aspectes individuals i socials:
- L’atenció dels aspectes individuals es basa en la metodologia definida al Programa d’Atenció Individualitzada.
- L’articulació dels aspectes individuals i els col·lectius es basa en la metodologia de l’Animació Sociocultural.
La metodologia de l’Animació Sociocultural és participativa, i estimula, afavoreix, i, al mateix temps, genera i dinamitza dinàmiques d’interacció (social, cultural i educativa) entre els membres de la comunitat. D’ entre les seves característiques, hi destaquen les següents:
.
- Parteix dels individus i tendeix a una dimensió comunitària.
. - Es basa en la participació: les persones són subjectes actius i hi intervenen en les diferents fases (disseny, processos, avaluació).
. - Té un sentit globalitzador: interrelaciona les dimensions social, cultural i educativa dels processos que desenvolupa.
. - Està orientada al canvi: a partir de les necessitats educatives que es detecten, té una finalitat de transformació de la realitat.
. Àmbits i distribució de les activitats d’Educació Social
. portada a terme a les presons
INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA.
Els objectius estan relacionats amb la comprensió de la realitat sociocultural que envolta les persones i la seva inserció a la comunitat. La millora de la convivència i la vida comunitària als centres penitenciaris.
Promoció i difusió cultural
Té com a objectius possibilitar que les persones puguin gaudir del patrimoni cultural –música, literatura, teatre…-, de les noves tecnologies de comunicació i participació en col·lectius i recursos externs.
Programes
– Arts plàstiques
– Jornades culturals
– Noves tecnologies
– Biblioteques…
Societat i ciutadania
L’objectiu és millorar la comprensió de la realitat sociocultural, i la millora de la convivència i vida comunitària.
Programes
– Violència de gènere
– Educació vial
– Vida familiar…
Salut i qualitat de vida.
L’objectiu és promoure capacitats i habilitats que permetin enfrontar eventuals situacions de risc individual i social i els seus principis de solució.
Programes
– Esports
– Educació sexual
– Higiene, alimentació…
EDUCACIÓ SOCIAL ESPECIALITZADA
Les activitats que s’inclouen en aquest àmbit atenen els objectius relacionats amb situacions de risc que poden patir les persones en relació als fets delictius i es relacionen amb els programes específics de tractament.
Programes
– SAC
– DEVI
– Toxicomanies…