.
. INTRODUCCIÓ
.
Hi ha projectes que neixen “per encàrrec”, la justificació dels quals la trobem en la planificació d’un nou àmbit o domini (creació d’un nou departament), o bé arran un canvi conceptual ( per exemple, un descobriment tècnic, que necessita del suport d’una estructura instrumental). Aquests projectes normatius, es caracteritzen per ser modèlics, i la base en la que operen és dogmàtica (en el bon sentit de la paraula).
Per contra, existeix una segona naturalesa de projectes; que neixen després de la posada en pràctica d’un plantejament. A diferència dels primers, no representen cap punt de partida, sinó que els concebem com a operadors, catalitzadors, o correctius (segons la nomenclatura) d’unes dinàmiques inegrades i instal·lades; i en constant experimentació i definició.
Tot seguit oferim un breu però intens resum de la “Guia de bones pràctiques per a centres del Sistema de protecció a la infància i l’adolescència”. Guia que, sens dubte, es circumscriu en la segona naturalesa de projectes com a resposta a l’ampli ventall de centres de protecció de la xarxa catalana.
Sobre tot, ens referirem a aquells punts que, al nostre criteri i des de la nostra experiència professional, aporten més llum a la difícil tasca que implica treballar amb infants, joves i adolescents residents en centres de protecció.
.
.
. MARC TEÒRIC
.
PRINCIPIS DE L’ATENCIÓ RESIDENCIAL
.
1. Encàrrec (De la Protecció dels infants i adolescents).
.
Adopció de mesures de protecció: Revisar periòdicament l’evolució de les causes que justificaren l’internament.
Enfocament: Serveis de suport i no com a substitut. Atenció al desenvolupament biopsicosocial.
La provisió de recursos de protecció i de serveis d’atenció.
2. L’Infant
.
Atenció individualitzada i planificada: Adaptada a necessitats i fortaleses i integrada a la família.
Interès superior de l’infant: Els drets dels menors prevalen als de la família.
Atenció educativa i qualitat de vida: Assimilació dels motius pels quals els infants i adolescents han estat separats de la família.
3. La família
.
Reunificació familiar: Programes i ajuts per assolir els objectius amb famílies i infants. Establiment de vincles afectius estables.
Contacte família-infant: Mantenir -excepte casos que suposi greus desavetatges per a l’infant-.
Diversitat familiar, cultural i social: Cercar col·labroació infantil i familiar allunyant-nos d’estereotips i models normatius.
4. Actuació dels serveis i dels professionals
.
Participació de l’infant i la seva família: Partícepas en la presa de decisions. Tenir una actitud proactiva.
Planificació i avaluació: Protecció, confiança, seguretat i estabilitat. Traçar i planificar objectius, activitats, recursos, forma de proporcionar-los, durada prevista, terminis de revisió i actuacions alternatives.
Coordinació: Interdisciplinarietat. Conèixer els límits. Clarificar l’infant i la família la pròpia responsabilitat.
.